Decydenci Mazowsza zatwierdzili program mający na celu ochronę środowiska przed hałasem. Inicjatywa skierowana jest nie tylko do obszarów związanych z drogami, liniami kolejowymi czy lotniskami, ale także obejmuje miasta liczące powyżej 100 tys. obywateli, włączając Warszawę. W ramach tego programu planowana jest realizacja setek działań naprawczych oraz monitorowanie ich skuteczności.

Zgodnie ze Światową Organizacją Zdrowia, hałas jest drugim po smogu czynnikiem o największym negatywnym wpływie na zdrowie ludzi. Raport Europejskiej Agencji Środowiska (EEA „Hałas w Europie 2020”) informuje, że hałas odpowiada za 12 tys. przedwczesnych zgonów rocznie w krajach UE*. Przy długotrwałej ekspozycji na hałas, ludzie cierpią z powodu bólów głowy, problemów ze snem i koncentracją. Stałe narażenie na hałas zwiększa ryzyko choroby niedokrwiennej serca, zawału, udaru, cukrzycy czy rozwoju nadciśnienia tętniczego.

Problem hałasu dotyka przede wszystkim mieszkańców miast. Na Mazowszu aż 64,47 proc. populacji mieszka w miastach, podczas gdy średnia dla Polski wynosi 59,83 proc. Szybki rozwój urbanizacji i mobilności miejskiej powoduje, że coraz więcej osób doświadcza negatywnych skutków hałasu. Program przyjęty przez sejmik Mazowsza ma na celu zminimalizować te negatywne efekty.

Bazując na strategicznych mapach hałasu, które przedstawiają ogólny stan akustyczny środowiska, województwo mazowieckie opracowało program ochrony środowiska (POH). Dzięki temu możliwe było zidentyfikowanie obszarów, które wymagają natychmiastowych działań w celu ograniczenia hałasu. Program uwzględnia obszary z głównymi drogami, liniami kolejowymi i lotniskami, ale również – po raz pierwszy – miasta liczące powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Warszawa, Radom i Płock.

Marszałek Adam Struzik podkreśla, że program nie tylko precyzyjnie diagnozuje problem zanieczyszczenia hałasem, ale również oferuje konkretne rozwiązania. – Przedtem uchwalono pięć programów – dla dróg krajowych, wojewódzkich, dróg na obszarze Siedlec i Ostrołęki, linii kolejowych i lotnisk. Teraz wszystkie te elementy zostały uwzględnione w jednym akcie prawa miejscowego.

W Warszawie główne źródło hałasu stanowi ruch drogowy, który dotyka 113 201 osób. Przez stolicę przechodzi 5 dróg ekspresowych, 2 drogi krajowe oraz 10 dróg wojewódzkich. Miasto posiada też około 5798 km dróg z natężeniem ruchu przekraczającym 1000 pojazdów dziennie. Dodatkowo w mieście funkcjonuje warszawski węzeł kolejowy, składający się z 8 linii kolejowych dalekobieżnych oraz 18 linii kolejowych podmiejskich.

Zaplanowane działania mają dwie perspektywy czasowe – najbardziej pilne do zrealizowania w ciągu najbliższych 5 lat i te na dalszą przyszłość, które obejmują planowanie i realizację inwestycji mających na celu poprawę klimatu akustycznego na Mazowszu.