W środku tygodnia, konkretnie 14 sierpnia, na terenie Bemowa w Warszawie rozpoczęło się wielkie przedsięwzięcie – drążenie tuneli dla ostatniego odcinka linii metra M2. W pierwszej fazie prac, ogromna tarcza TBM o nazwie Anna ma za zadanie pokonać nieco więcej niż 1060 metrów, łącząc w ten sposób dwie nowe stacje metro, które są aktualnie w trakcie budowy, czyli Karolin i Chrzanów.

Początkowo, dwie tarcze – Anna i Krystyna – będą miały do wykonania wywiercenie dwóch ponad kilometrowych tuneli. Prace rozpoczną tuż za szybem startowym, który jest zlokalizowany na stacji Karolin. Anna jako pierwsza rozpoczęła swój „marsz”. Gdy dotrze do stacji C2 Chrzanów, technicy obsługujący te imponujące maszyny zostaną przekierowani do drugiej tarczy, która zacznie drążenie prawego tunelu.

Na początkowym etapie prac, obie tarcze TBM mają za zadanie ułożyć łącznie 1422 pierścienie obudowy tunelu. Po zakończeniu prac nad pierwszymi tunelami, tarcze zostaną „przesunięte” przez korpus stacji. Kolejnym zadaniem będzie wykonanie dwóch tuneli o długości przekraczającej 1200 metrów, które połączą stacje Chrzanów i Lazurowa. Najkrótszy odcinek, który połączy budowę z już funkcjonującą linią, będzie miał niewiele mniej niż 600 metrów i zakończy się w komorze torów odstawczych stacji Bemowo.

Sumując, obie tarcze wydrążą aż 5688 metrów tunelu i ułożą 3792 pierścienie jego obudowy. Prace te mają zakończyć się w przyszłym roku. Aktualizacje na temat postępu drążenia tarcz są publikowane co środę na stronie internetowej Metra Warszawskiego.