Związek Banków Polskich wspólnie z Bankowym Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralnym Biurem Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendą Główną Policji wydały ostrzeżenie dotyczące metody, którą stosują cyberprzestępcy. Technika ta, znana jako spoofing telefoniczny, polega na realizacji fałszywych połączeń telefonicznych, podczas których przestępcy podszywają się pod instytucje bankowe.
Mimo że Polacy są coraz bardziej aktywni w cyfrowej przestrzeni, nadal brakuje im odpowiedniej wiedzy na temat cyberbezpieczeństwa. Niezbędne jest zachowanie ostrożności i posiadanie wiedzy o właściwym zachowaniu w świecie cyfrowym.
Procedura działania przestępców jest dość skomplikowana. Na początku, do klienta banku dzwoni osoba, która twierdzi, że jest pracownikiem banku, w którym klient posiada konto. Informuje go o tym, że bank zablokował podejrzaną transakcję o wartości 500 złotych z jego konta. Przyjmujący rozmowę klient zaprzecza realizacji takiego przelewu, na co osoba podająca się za pracownika banku informuje, iż ktoś uzyskał dostęp do jego konta. Fałszywy pracownik pyta następnie, czy klient posiada konta w innych instytucjach bankowych, a po uzyskaniu potwierdzenia wyraża obawę, że środki klienta są zagrożone. Wskazuje wtedy, że należy je przelać na tzw. bezpieczne konto techniczne.